onsdag 24 oktober 2012

Nu börjar det visst bli bråttom.

24 oktober idag och jag måste tyvärr och mycket motvilligt konstatera att hösten är här på allvar. Då pratar jag just nu inte i positiva ordalag om den där härliga, krispiga hösten, med klarblå himmel, rödsprängda träd och utegång iklädd endast fleecetröja och täckväst. Nej, det är den där mörka, fuktiga, kalla, mörka, dystra, mörka, besvärliga, mörka hösten. Ni förstår!

Sakta men säkert smyger sig mörkret på och drar med sig svårmodet in i hemmet. Eller, sakta men säkert? Nej, mer riktigt är nog att jag plötsligt tittar ut en kväll klockan 18 och inser att det är beckmörk, mörkt som i en påse, och då, pang, drabbar insikten mig: Nu är den här! Den mörka tiden. Nu ska vi ha det så här i ett antal månader. Tiden då det enda vi ser när vi tittar ut genom fönstret är vår egen spegelbild. Tiden då postlådan är en mörk oändlighet bort och soptunnan likaså. Pang igen och den där mörka höstångesten gör sig påmind. Mycket motvilligt måste jag väl också erkänna att det inte är i dessa stunder som jag tänker att livet på landet är det jag föredrar mest av allt.

Inser, efter gårdagens möte med Föräldraföreningen, att det finns en del kvar att jobba med. (eller ska jag skriva: att det finns en utvecklingspotential...) Mötet hålls kvällstid på skolan och min reflektion är att jag tycker det är mörkt, tomt och öde på en landsortsskola på kvällstid. Den vänliga personen och tillika infödde Farstorpsbon jag pratar med ger mig ett varmt leende och reflektionen tillbaka: just ja, du är uppvuxen i stan ju?! Inget mer sades. Inget mer behöver sägas; point taken. Kanske ligger det på flera plan något i det där som maken brukar hävda: Man är inte äkta Farstorpsbo förrän man är det 8 generationer bak! (Som ni förstår har någon i familjen något att vara stolt över...)

Ja ja, inget bättre sätt finns än att tränga undan denna höst. Glömma den och slå en ny blick i almanackan. 24 oktober. 2 månader kvar till julafton och genast kan jag börja drömma om pepparkaksbak och halmslöjd. Glögg och dekorerade apelsiner.

24 oktober. Inga-Maj, som ni som trogna läsare känner till, har ju en del att säga till om. Inga-Maj skulle nog inse att det är tight i det Fredskogska hushållet nu. Den 1 november ska nämligen allt utearbete vara klart enligt henne. På åkrar likväl som i trädgården. Trädgården skulle väl kunna bli klar.....1 november 2014 eller så..... Efter 1 november börjar nämligen sedan julstädningen så att allt är klart till jul. Förutseende! Skulle nämligen gissa att om jag börjar nästa vecka med leksaker, kläder, renoveringsplatser, fönster, stök, smuts, damm och dylikt så kanske det finns en rimlig chans att bli klar till jul.

Det börjar visst bli lite bråttom nu. Tack och lov! Det betyder ju att hösten snart är slut och den underbara, ljusa, varma julen snart här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar