torsdag 16 januari 2014

Mormor hade stil

För några dagar sedan Googlade jag runt och hittade sidan www.mormorhadestil.se. En sida som hyllar modet för några årtionden sedan. Det snygga, väldressade modet; med stil och kvalitet i fokus. Det fick mig att bara längta efter just snygga, originella, stilfulla kläder. Var får man det ifrån utan att behöva lägga ut en förmögenhet?

Tja, sy själv tänkte jag och beställde Jenny Hellströms bok Sy! Från Hood till skjortklänning. Mer om det senare.

Tänker på min mormor då. Jag minns när jag var liten och tittade på tavlan med det färglagda fotot av henne som brud. jag tyckte hon var det vackraste jag någonsin sett. En vit klänning,  runt ansikte kantat av kolsvarta lockar och med röda läppar. Så snygg!

Hon var liksom en ärtig kvinna. Hon var modern och trots att de bodde på landet hade hon körkort och jobbade på kontor inne i staden. De reste över världen jämt och ständigt. Europa, Afrika och Asien och hade visst en engelskakurs på LP i sina gömmar. Kamera hade de ju så klart tidigt och på de där svagt färgade diabilderna står mormor där, i kappa, hatt och med en liten väska till. Snyggt och väldressat!

Så, tro det eller ej, men mamma ringer när hon håller på och rensar och går genom mormor och morfars gamla saker. - Vill du komma och kolla i källaren. Där hänger lite av mormors gamla kläder. Där kanske är något du tycker är kul!

Om jag tyckte något var kul?? Jag låter bilder tala så fort internet ökar farten. Tills dess njuter jag av att prova min röda vårkappa, blåa ullkappa, svart/röda A-linjeformade klänning osv.....





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar