tisdag 28 januari 2014

En gång beroende alltid beroende..?

I mitt tidigare liv, det vill säga, när jag och min man levde ensamma i en hyreslägenhet i Malmö utan barn, trädgård, gård…. och med all tid i världen sydde jag mycket. Ja, kanske inte mycket, men i alla fall så att jag hade ensamrätt på mina festklänningar vid festliga tillfällen och lite annat smått och gott.
Sedan kom ett annat härligt liv emellan och jag glömde bort min lilla sypassion. Sedan kom min längtan efter snygga kläder; och Jenny Hellströms bok; och Husmorsskolans Nya Syförening; och mina kära vänner som glatt går med på att följa med in i cycirkeln och jag är fast!
Känslan av att bre ut ett nytt härligt tyg över bordet och dra med handen över det för att släta ut det. Precis så hårt att luften under pressas ut men tygetinte veckas. Nålar som går genom silkespapperet. Den vassa saxen som skär genom tyget. Schschi schschi schschi. Aaaah! Symaskinens motor och knappnålar som då och då faller i marken. Tystnad, koncentration.
Varje kväll har jag ägnat åt att kolla mönster, kolla tyger, klippa och sy. Är jag inte aktiv tänker jag och är jag inte vaken drömmer jag. Beroende?
I dag är det så symöte (Kolla här vad som händer) och mina pågående projekt är som följer:
Så blus av en gammal avdankad förfärlig klänning men med ett vackert tyg. Jag följer Jenny Hellströms bok Sy! Från hood till skjortklänning och hennes råd om återbruk. Tyget i ”kjolen” till blusens fram och bakstycke och ovandelen blev till ärmar. Jag, plånboken och världen är nöjda. Så här såg klänningen ut innan, bild efter kommer senare
Sedan kan jag ju alltid färdigställa ytterligare en liten tröja till sonen. Jag tog en av hans favorittröjor och ritade av mönstret. Framsida, baksida och ärmar. Jag sydde upp en prov i jersey och den blev så bra att jag bara vill sy mer och mer och mer! Det finns ju oändligt fina barntyger att välja mellan.


Visst är det väl bara fantasin och vår egen självkritik som sätter gränser!

------------------------

Lite tid senare..... Lite klurigt var det allt att få till, och behöver verkligen tips på att få till snygga sömmar i elastiskt tyg utan overlockmaskin! Men nu får det vara bra!



2 kommentarer:

  1. så fin tröja , spännande att se fortsättningen på klänningen .

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det härligt och roligt att sy kläder! Jag har nyligen börjat sy barnkläder och är nu mycket sugen på att sy till mig själv. Jag är fast...

    SvaraRadera