tisdag 2 september 2014

Ett gäng gamla kläder eller vintage när det är som bäst

Nu är det faktiskt höst och trots att vädret varit alldeles varmt och vänligt är kvällarna de facto kortare och man kan få lov att vara inne och pyssla. Jag gillar växlingen från en årstid till en annan!

Så idag planerar jag för höstens första virtuella symöte med Husmorsskolans nya syförening.

Dagens projekt startade egentligen för flera, flera veckor sedan; veckan innan midsommar. Det var ju först det här med Mormors kläder. Några veckor senare var jag tillbaka igen i mormor och morfars förråd. Mamma och jag skulle hjälpas åt att titta på några saker som antingen kunde vara värt att sparas eller inte, när jag skymtade två ursnygga gamla resväskor högst upp på en hylla. De skulle helt klart vara värda att sparas och var och en kunde välja och vraka så jag slog till. Döm om min förvåning när jag skull få fram och ner dem från hyllan och de visar sig väga bly!!

Döm om min glädje när jag öppnar väskorna och det formligen väller ut kläder! Klänningar, kjolar, kavajer! Plagg efter plagg i sann 60-talsanda. Min anda var närmast himmeln! Vilken lycka, vilka plagg, vilken känsla!

25 plagg fick jag med mig hem och jag kunde börja vädra, välja, sy till rätt passform och använda.


Hela sommargarderoben på en gång!

Kvällens projekt blir att börja på lite höstplagg. Jag har i några veckor nu spanat på en rödmönstrad långärmad bomullsklänning. Mormor var kurvigare och kortare än jag så den behöver sys in en del och just denna vill jag ha lite snäv över livet. Det finns både sidsömmar och sömmar bak så det ska gå. Längden däremot ska jag nog låta vara. Mormor måste varit lite sedlig vid tillfället för användningen och klänningen har nog slutat nedanför knäna. På mig slutar den på ett perfekt, bekvämt avstånd just ovanför knäna. Dock har fållen gått upp på ett ställe men set är ju en bagatell i sammanhanget.



Kan inte säga annat än tack kära mormor. Jag tror nog du anar hur glad jag är för detta, var du nu är någonstans!

4 kommentarer:

  1. Vilken fin klänning! Gillar tyget. Det är ju superkul att få återanvända och extra kul när någon du känner har haft plaggen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en härlig känsla. Kvalitén på tyger är ju dessutom fantastisk. Inte så lätt att hitta idag.

      Radera
  2. Vad fina plagg du har hittat! Härligt att kunna förvalta och använda dem samtidigt.

    SvaraRadera
  3. Åh vilken skatt du hittade! Och den röda klänningen ser jättefin ut.
    //Karin

    SvaraRadera