tisdag 9 september 2014

Drömmer om lammull och söker pepp.

En hobby är en friskfaktor som ofta nämns när man talar om sjuklighet. Det har väl ingen missat.

Idag är det tisdag och min hobbykväll. Det är nämligen virtuellt möte i Husmorsskolans Nya Syförening. Ikväll tänker jag pyssla med ett projekt jag startade i somras. En matta till minste sonen. Store sonen har fått en sedan tidigare. En virkad trasmatta.
Det är ju faktiskt tokroligt att virka med trasor. Det blir ju liksom något av det snabbt och det blir både snyggt och riktigt mjukt och skönt att gå på. Jag river ca 1 cm breda trasor av bomullstyg och så virkar jag stolpar helt enkelt. Den första blev rund och denna nya ska bli rektangulär så nu virkar jag vars fram och tillbaka. Där jag har fått skarva trasorna har jag helt enkelt knutit en knut. Det är ju kanske inte så sofistikerat men jag tycker det ger en snyggt slarvig och robust känsla.

Fast idag är det mer utav en kamp (mer än den vanliga mellan mig och katten). 


Jag är nämligen toksugen på att göra något annat. Jag skulle så gärna vilja kunna sticka mig en tröja! Majas inlägg från förra veckans symöte gjorde mig än mer sugen. Jag önskar mig en sådan snygg snäv 50-talsjumper med kort puffad ärm i vit lammull och med ett sidenband i midjan, som jag kan ha till en snygg kjol med snäv midja och utställd vidd. Jag vill sitta med 
en rosig kaffekopp, några småkakor och sticka medan regnet smattrar på rutan och det kommer jazz från högtalaren i hörnet.

Det är bara det att jag inte har något självförtroende när jag stickat. Så, kära virtuella syföreningsvänner: vilka är era tips? Vad ska jag börja med? (Jag har provat sticka tröjor förr, men de blir alltid för stora, för grova och duger mest till att på sin höjd plocka svamp i...). Har någon tips på ett bra användarvänligt mönster, bra material (för visst är det en materialsport) och framför allt lite bra pepp:-)

11 kommentarer:

  1. Om du inte är medlem på ravelry så bli det. Där kan man söka på olika sökord å när man hittar ett mönster kan man se vad andra skrivit om det i kommentarer samt se andras varianter å vilka garn dom haft. En väldigt enkel tröja att börja med är en tröja som heter nått i stil med alex uppifrån och ner. Falk heter hon i efternamn clara falk. Googla det. Jag valde å göra fram å tillbaka å gjorde en kofta som mitt första riktiga plagg. Gör en tröja nu i samma mönster. Dock blitt ett ufo nu hihi lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack snälla! Vilket jättebra tips!! Nu ska jag börja googla och leta! Det får bli en rapport om var jag väljer att börja sedan.

      Radera
  2. Snygg matta! Det hade varit coolt med en tröja i traser! Det är roligt och ett bra återbruk. men dötrist att klippa remsorna.....

    SvaraRadera
  3. Jag gillar färgvalet på mattan skarpt - snygg.

    SvaraRadera
  4. Den liknar engelsk konfekt och katten är bedårande.

    SvaraRadera
  5. Det går ju ganska mycket trasor, men det finns också mycket gamla lakan ute i världen som behöver nytt liv.
    Jag funderar på en sittpuff också men det lutar åt att det får bli något att ligga på till katten först:-)

    SvaraRadera
  6. Vad fina mattor!
    Lycka till med stickningen! Provsticka innan du börjar med ett större plagg! Då kan man undvika att tröjan blir alltför stor. Rätt garn och stickor är A och Ö.

    SvaraRadera
  7. Vilken fin matta!
    Att sticka kofta/tröja uppifrån och ner gör att man lättare kan kontrollera och justera storleken.
    Jag provade först en babykofta ut boken Värma liten (tror jag den heter. Finns flera tex Värma varandra)
    Sedan en barntröja där jag räknade själv. Allt blev inte perfekt på den...
    Köpte sedan Tant Koftas häfte i ämnet och lärde mig mer.
    La upp till en vuxentröja men den blev liggandes, nu är det nog snart dags att ta tag i den.
    Lycka till med dina projekt!

    SvaraRadera
  8. Som nämnts ovan.. Ravelry! Superkul att sitta och bläddra och finns massor av gratis mönster. Jag är på min tredje tröja till mig själv men innan dess gjorde jag flera barntröjor. Det kan ju vara ett sätt att börja också. Jag har bara gjort raglan-tröjor som inte kräver några sömmar men nästa projekt ska faktiskt bli en annan sort :) En annan grej som har hjälpt mig är att jag inte är lika rädd för att dra upp om det blir fel. Det tar lite längre tid men gör att jag faktiskt blir nöjd med arbetet :) Lycka till!

    SvaraRadera
  9. Vilken snygg matta du håller på med, och den som hjälper eller ????
    Kisse är ju så fin.

    SvaraRadera
  10. Tack snälla! Nu är jag Ravelry medlem. Då blir planen att hitta ett enkelt barnmönster att börja med. Kg känner mig laddad!!

    SvaraRadera