måndag 22 september 2014

Så kom hösten...

...med sjunkade temperaturer och kalla vindar. Med mörkare kvällare och dimmiga morgonar.

För oss kom glädjande nog också den numera traditionella äppelleveransen från våra kära vänner och tillika husleverantör av äpplen, Micke och Caroline! Tack snälla ni, som i flera år nu försett oss med fina, närproducerade, ekologiska äpplen så vi kan bunkra upp i matkällaren med äppeldricka och äppelmos.

När jag gör äppeldrickan delar jag alla äpplen i bitar (storlek efter ork), häller på vatten och låter de dra i 5 dygn. Sedan silar jag av, rör i socker och häller upp på steriliserade flaskor. Det blir mumsigt det!

I år tänkte jag att jag skulle få ut än mer av det hela så jag skalade äpplena innan och samlade skal och skruttar som jag kokte och fick ut riktigt god saft av (den tog slut på ett kick när barnen väl smakat...), sedan fick äpplena dra till drickat och i stället för att slänga alla bitarna gjorde jag mos av resterna. Allt enligt farmors kokbok från 40-talet. Det fungerade riktigt bra, även om det inte blev det där riktiga stinget i äppelmoset.

Men, man ska ta vara på de gåvor man får och göra det mesta av det! Nu är det dags att fira höstdagjämning och ta vara på den höst som kommit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar