måndag 1 september 2014

Massor av mojänger och molijoxer

Ny vecka, ny månad, ny årstid, nytt liv....nästan i alla fall.

Här hemma är det i alla en hel massa prylar som får nytt liv och därför tänker jag mig denna vecka som arvegodsets vecka!

För några år sedan nu drabbades vi av den stora sorgen att mina svärföräldrar lämnade oss sådär oväntat och mitt i livet. Det är en väldigt konstig känsla att med den sorgen fick vi också ett hem och en fantastisk miljö för våra barn att växa upp i. Livet är konstigt och blir sällan vad man tänkt sig.

Maken och hans bröder delade och ordnade i alla fall med det som fanns i hemmet då. Alltdet där andra som magasinerats på vinden under ett sekel orkade de liksom inte med då och det lämnades med ett (ungefärligt) -om ni ordnar med det så kan ni ta vad ni vill ha av det.

Det är det som jag nu kallar "guldgruvan". Möbler, prylar, mojänger och molijoxer (som barnboksförfattaren sa) och för varje gång jag går där hittar jag nya saker och användningsområden. Jag liksom bara älskar känslan av att kunna plocka fram och använda och uppskatta sakerna som funnits här innan vi. På så vis kan ju alla de som bott är före oss leva vidare med oss (och ibland undrar jag om de inte gör det också....)

Ett smakprov (samtliga fulfot, minsann)

Vackra gamla flaskor från matkällaren.

En sockerskål till saltet.

Ett gammalt sidebord blev skrivbord till sonen, och ett till i köket kanske blir en bra läxplats vad det lider.


Till sist min personliga favorit: min skrivplats. Ett halvcirkelformat bord med låda, en strinberglampa, några antika böcker och massor av inspiration!

I morgon vankas det kläder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar