söndag 30 september 2012

Det är Mikael som bestämmer.

Viktig dag idag! Mikaels dag! Inte bara Mikaels namnsdag, även om vi gärna skickar gratulationer till vår gode vän och tillika huselektriker Mikael. Nej, det är nu, när Mikaels dag har gått, som vi med säkerhet vet hur den där förfärliga väntande vintern ska bli.

Vintern. Ja, den önskar jag ska vara torr, mild och kort. Går det att ordna kanske? Med spänning ska vi låta Mikael bestämma.

Bondepraktikan har nämligen mycket att säga om just Mikael. Bondepraktikan, det är seriösa grejor det, och jag har kollat in läget här hemma!

1. "Mild vinter följer ock, om det regnar utan blåst på Mikael." Regnar det inte blir nyåret torrt, medan ett stilla regn tyder på en mild vinter. Så, vad säger vi då om dagens korta små spridda skurar och resten torra men blåiga väder. Svårt fall, men jag bestämmer att det regnat och att Mikael bestämmer att vi därför får en mild vinter! Ibland får man ju hjälpa honom lite på vägen. Så är det ju med de här männen, det vet ju alla.

2. "Mycket ekollon vid Mikaeltiden bådar mycket snö vid jul och stark kyla efteråt, äro ekollonen tomma och våta, inträffar en mild vinter. Konstaterade idag att vi hade massor av ekollon. På marken. Gälls det? Ja, det är ju klart, det betyder ju att de finns i alla fall. Men, tomma och våta? Nja, det var ju inte så att jag kollade så noga. Trodde ju det räckte att kolla lite lätt. Ja, jag tänker ju i alla fall inte gå ut i mörkret nu och kolla (huvalligen), så jag bestämmer lite i Mikaels ställe. Han tar säkert inte illa upp.  Mycket ekollon - vit jul - trevligt. Sedan mild vinter.

3. "Om flyttfåglarna ej draga sin kos före Mikael, betyder detta lindrigt väder åtminstone till jul." Nej, flyttfåglarna tror jag säkert är kvar, eller ärligt talat: Jag har ingen aning. Glöm inte att jag är ett betongbarn, och har en hel del kvar att lära. Duvor, skator och kråkor känner jag ju till men resten? Svårt fall. Vet ju bara att när maken är som mest pessimist säger han: När staren flugit ut är sommaren slut. Dvs när starens ungar flugit ut ur boet så där i början av juli (eller när det nu är) blir det inte mer fint väder. Det var ju ett sidospår, men det visar ju också att det är han i vår familj som är från landet. Ja ja! Jag röstar på lindrigt väder fram till jul! Den där Mikael kan ju inte få bestämma allt, något ska väl jag få säga till om.

4. "Om denna dag blåser nordlig eller ostlig vind, blir vintern ej sträng." Denna punkt tänker jag ignorera och inte låtsa om. Det blåste sydlig vind och jag tycker det verkar väldigt dumt det här med att Mikael ska bestämma. Nej minsann, det får någon annan göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar