fredag 28 september 2012

Om jag så bara fick 20% skulle jag vara nöjd!

Det finns mycket som jag uppskattar hos andra människor, men det som jag framför allt beundrar är engagemang. Jag tycker det är fantastiskt med dessa människor som brinner för något, uppbådar oanad energi och på ett eller annat sätt förändrar världen. I smått och i stort. Jag som själv är glad över att jag tar mig ur sängen och till jobbet...

I vårt liv finns det en Tant Elsie. Jag är inte helt säkert på att hon uppskattar att hon är Tant Elsie för oss. Kanske är Elsie gott och väl för henne, men inte för oss. Vi säger Tant Elsie och vi säger det med värme och respekt. Jag är inte heller helt säker på att hon ens vet om att hon faktiskt är Tant Elsie i vårt liv.

Tant Elsie finns på familjecafét i Farstorp. Onsdag efter onsdag efter onsdag öppnar hon dörren och famnen för oss alla, barn som vuxna. Ingen är för liten, för stor och aldrig är vi för många för att få plats i Tant Elsies famn och alltid, alltid står hon där på barnens sida.

Jag kommer troligtvis alltid bära med mig det hon gav mig en gång för ett år sedan. Då såg hon mig där jag var. En nybliven tvåbarnsmamma, på en gård ute på det öde landet, utan sömn och med en make mitt i karriären, och på tjänsteresa efter tjänsteresa. Då sa hon lugnt, stilla och innerligt: Frida, om du någon gång känner dig ensam här hemma så kan du alltid ringa till mig, om inte annat så bara för att prata för en stund. Hon gav mig sann medmänsklighet. Jag har inte ringt, men jag har sedan dess burit med mig vetskapen om att jag är brydd om och jag är fast besluten om att föra det vidare. Hon förändrade den lilla, lilla, lilla del av världen som jag faktiskt är.

Inte nog med att vår Tant Elsie finns ideellt på failjecafeét. Hennes engagemang finns på många andra ställen i Farstorp. Jag kan inte ens ge mig in i att föröka återge det hon ger till byn. Om jag så bara fick 20% av hennes engagemang skulle jag vara nöjd!

Tant Elsie är en av flera kvinnor som jag ser som förebilder och som är del i att jag beslutat mig för att just engagera mig. Jag skulle vilja påstå att jag älskar det ställe som jag har förmånen att leva på. Mitt första steg på den här vägen är att engagera mig i Farstorps föräldraförening. Jag ska villigt erkänna att jag tidigare inte förstått vidden av vad den här föreningen gör. Här finns så många kompetenta och engagerade människor att jag blir alldeles nervös över att överhuvudtaget räcka till. (Vad har jag gett mig in på?) Det är inte så att den här föreningen förändrar världen, inte på något vis. Däremot visar den att om vi tillsammans verkar för ett gemensamt intresse och slår samman allas vårt engagemang så kan vi faktiskt påverka, göra saker lite, lite bättre och på så sätt kanske förändra lite, lite grann.

Kan jag så bara ge tillbaka 20% av allt vad den här byn ger till mig så kommer jag att vara nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar