måndag 19 augusti 2013

Vi skulle ju vara lite mer medvetna.

Ja, så försvarade maken sig när jag ifrågasatte hans inköp av billig dansk kassler. Vi ska ju vara lite medvetna och kostnadseffektiva; den kostade bara 29 kronor kilot.
Ja! Det var ju precis så jag......inte menade!
Det är möjligt att detta gäller all kassler jag har inte undersökt så noga, men alldeles särskilt billiga danska kasslern innehöll förvånande nog 90% kött. Ursäkta mig, tänker jag då (eventuellt i min okunnighet) men om en köttbit bara är 90% kött vad är resten då? Jo: vatten, stärkelse (nativ och modifierad, E450, E451, E407, torkad glukossirap, druvsocker, animaliskt protein, E250, E301 och så lite rökarom minsann. 10 %, det är 1/10 det...
Nej tack,  tänker jag då och känner mig än mer beslutsam. Jag måste nog börja koka min skinka själv.
Kasslern då? Ja, nu har ju den här livskrisen (eller vad det är) fört med sig beslutet att inte slösa och grisen har ju inte satt livet till för att slängas så en gratäng fick det bli. Fast efter den lusläsningen av innehållsförteckningen blev det mest till rester. Katten däremot; han brydde sig inte om 10% tillsatser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar