lördag 17 augusti 2013

Leva mer för mindre - avstämning

Då är vi (eller kanske mest jag) igång. Projekt Leva mer för mindre. Idén som jag fick av bloggaren Maria på just bloggen Leva mer för mindre. (Se länken vid sidan, läs och inspireras!) Nämligen Leva mer, dvs äta bättre och mycket godare, vara mer närvarande, till en billigare peng, så att jag kan jobba mindre för att få in pengar, för att leva mer, dvs äta bättre och godare.... Ja, ni förstår! Mindre tillsatser, mer från grunden. I alla fall lite grann...

Första veckan i projekten har inneburit:

- Det sista brödet från affären är uppätet (förutom en liten rest i frysen, man vet ju inte om maken/barnen överlever mina nybakat bröd...). Grahamsbröd och plattemackor har provbakats. Inte alls tokigt minsann. Vi får se hur det går. Entusiasmen är hög i alla fall.

- Det köptes inga några hekto lösgodis från det digna men relativt kostsamma sortimentet i den lokala nöjesbutiken. Nej, i stället kokade jag och sönerna choklafudge. Socker, grädde, kakao, sirap och smör. Visst är det pretentiöst, men dessa läckerheter... Så gott, så gott. Med tanke på att sönerna inte får äta dessa E-nummer fyllda färgämnesbomber till vardags (det är bara jag som göadeligen vräker i mig) så var glädjen stor och entusiasmen än högre!

Inte så mycket vi gör, men tanken är stor och någonstans måste vi börja! Fortsättning följer (hoppas jag.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar