fredag 23 november 2012

En kaffe säger mer än tusen ord.

Jag är uppvuxen i en kaffedrickarfamilj. Frukostkaffe. Förmiddagskaffe. Kaffe på maten. Eftermiddagskaffe.... Ja, det finns väl inte ett tillfälle där det inte funkar med kaffe. I vår familj är det dessutom så att man dricker kaffe helt enkelt, sådan är inställningen. Så när någon mot förmodan någon gång kommer med ett försynt: finns det möjligtvis något annat än kaffe så tystnar vi, stannar upp och står där med en frågande blick. I den stunden är vi inte dumma eller så, vi bara måste ta en liten stund till att hämta oss från  chocken. Det där slaget som slog oss, att man kanske föredrar något annat än kaffe, det tar en stund att hämta sig från.

Sedan dukar vi så klart fram te eller saft eller vad som nu funkar. För, när vi bjuder till kaffe så är det ju egentligen inte automatiskt kaffe det betyder, det är ju synonymt med: vi vill sitta ner en stund med er och bjuda av vår gästfrihet.

Så i den kaffekultur jag är uppvuxen har kaffestunden en central betydelse. Får jag en gäst bjuder jag på kaffe oavsett vilken tidpunkt, jag bara kallar det olika saker: en slät kopp kaffe innan du åker igen, kom på en fika, vi kan väl prata om det över en kopp kaffe, om inte annat kan jag väl få bjuda tillbaka med en kopp kaffe, vi kan väl sätta oss ner och ta en fika, vill du komma med hem till mig på en kopp kaffe?. Vill man dock vara alldeles ännu mer säker så dyk upp halv 10 eller halv 3.Då dricks det nämligen alltid kaffe i det fredskogska hemmet och med eller utan gäster, alla välkomna. Har man fräckheten att komma efter det och säga: tack men jag drack en kopp innan jag åkte hit! ja, då blir jag minsann lite kränkt. Jag vill ju ge av min gästfrihet; jag vill plocka fram mina koppar och min kaffepanna; jag vill sitta ner och dricka kaffe med dig!

Det finns så många svar på frågan om kaffe och tänk bara vad det står för egentligen. Jag menar:
- Vill du ha en kopp kaffe. Tja, en slät kopp på stående fot kan jag väl ta.(Jag känner egentligen inte för att sitta ner och prata med dig, men visst, jag tycker inte tillräckligt illa om dig för att tacka nej. Eller: Ja tack, en snabb kopp hinner jag med. (Jag vill inte dela några hemligheter med dig, men vi kan väl bekanta oss lite).Tack, hemskt gärna, om du har mjölk och socker/ nej, men gärna te. (Jag har höga tankar om dig och vet att jag kan uttrycka mina önskningar utan att du tar illa upp.) Ja, tack, jag tar fram koppar så länge. (Jag känner mig som hemma i din närhet.

Så, vill du veta vilka dina verkliga vänner är: bjud på en kopp kaffe.

Är ni inte vänner så ökar chansen att ni blir det!

1 kommentar:

  1. Dessutom undrar jag: Vart tog egentligen 10-kaffet vägen?

    SvaraRadera