torsdag 28 augusti 2014

Att slå ett slag....för majonäsen.

Ja, jag tycker faktiskt det är dags! Av många olika anledningar.

1. Jag avskyr att handla. Att klockan 17 en vardag eller än värre klockan 11 en lördag svänga in på storköpets parkering och veta att man ska spendera nästkommande timme med att trängas bland alla andra skyndande människor som alla liksom jag gör sitt bästa för att fundera ut veckans matsedel och komma ihåg allt som saknas, är något av det tråkigaste jag vet. Att dessutom behöva tvinga med sig två söner gör det inte bättre! Så för att undvika detta fyller jag frysen med kött och fisk (fiskbilen kör upp på gårdsplanen och har personlig service var femte vecka, perfekt), och så ser jag till att ha ett gäng basala varor hemma; mjöl, ägg, vinäger, kryddor.... Nu är det ju dessutom säsong för hemmaodlat och det gör ju inte det hela svårare. Idag kunde jag utan att varken planera eller handla plocka upp torsk ur frysen, panera i ägg och mjöl och steka. Plocka upp potatis, morötter och palsternacka ur landet (det inser jag är lite i präktighetens överkant, men dock) och rosta i ugnen. Till sist svänga ihop en vitlöksmajonäs (senap, äggulor, vinäger, olja, salt, peppar och vitlök) och så var måltiden klar.

2. Jag tror majonäsen är världens mest underskattade sås. Det är köpemajonäsens fel. Helt ärligt finns det inte mycket gott med en tjock, blekvit, smaklös köpemajonäs. Jag tror till och med att den kan göra mer skada än nytta för en maträtt. (Förlåt alla köpemajonästillverkare!) Så råd bot på detta; gör en egen, och gör den som du vill ha den. Själv vill jag ha den i flytande konsistens med ganska mycket syra och ett litet sting efteråt. Mmmmm.

3. En majonäs ska göras på ekologiska ägg från frigörande höns på en gård nära dig! Så om vi var bättre på att göra våra egen mat, på ekologiska råvaror från gårdar nära oss så skulle fler kunna livnära sig på att producera sådana varor så att fler kunde köpa dem så kunde världen bli en liten aningens bättre. Bra va!

Så receptet på min variant (i ca mått, jag gör alltid lite hursom)
Blanda 2 tsk Skånsk senap, 1 tsk vinäger, 2 äggulor, 1 liten klyfta vitlök. Häll i olja under kraftig omrörning i en supertunn stråle. Ca 2 dl allt som allt. Smaka av med salt och peppar.

Din variant blir säkert annorlunda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar