måndag 23 september 2013

Fan och hans moster

Jag har en vän som också hon skriver en blogg (här). Ibland tänker vi helt olika men ofta tänker vi faktiskt helt lika. Däremot  lägger jag ut orden i långa rader medan Ida är razor-sharp. Jag kan därför inte låta bli att lägga ut Idas inlägg från Facebook från igår (Ida kommer att låta mig veta om hon inte gillar att bli citerad, jag lovar, men jag tar chansen).
”Kravmärkt, Fairtrade, ekologiskt, närodlat och helst undvika onaturliga e-nummer å citronsyra… När blev d så svårt att äta naturligt??? Dessutom undvika plast i barnrum å i kök. Undvika flamskyddsmedel i möbler å annat gift å skit som parabener, färgämnen å allergiframkallande parfymer. Hur man än vrider å vänder sig så har man röven bak å känner sig lurad som konsument!”
Tack för det golvstampet! Jag håller med men skulle vilja lägga ut texten ännu lite till (på mitt eget luddiga, snälla och ordrika sätt).
Så ska jag jobba, jobba, jobba för att få pengar till att köpa fina prylar som jag inte hinner använda för att när jag inte jobbar, jobbar, jobbar så måste jag städa, fixa och dona så att mitt hem är tipp topp när det kommer gäster som jag inte orkar prata ordentligt med för jag är så trött efter att ha städat, städat, städat samtidigt som jag bråkat med barnen som inte vill underhålla sig själva med någon av alla de fina leksaker som vi köpt för de pengar som vi tjänat när vi jobbat, jobbat, jobbat. Så på ledig tid måste jag handla också innan det kan bli mat i huset. Två ungar i släptåg. –Nej, bråka inte nu, vi ska handa lite snabbt, -Nej, inte…-Nej, inte…-Nej inte… Ja, vi tar väl korv då, det går snabbt. Ja, okej, ta några kex då, de är ju billiga… Hem och packa upp och laga och fixa och dona och fan och hans moster.
Dock tror jag i min orubbliga optimism att det finns en ljusning. Sedan jag aktivt valt att baka allt bröd själv har jag märkt att jag inte behöver handla lika ofta. Det i sin tur betyder mindre stress, mindre bråk och tro det eller ej barnen vill antingen hjälpa till med baket eller väljer att underhålla sig själva under tiden med någon av sina leksaker som vi köpt….
Så har jag ju blivit lite utav en matsnobb också (ett nytt motto?). Fast matsnobb för mig innebär att när jag köper något så vill jag också att det ska vara på riktigt och inte tillfuskat. Det måste inte vara tjusigt bara det är äkta. Ska jag fuska så vill jag välja att fuska själv. Så nu planerar jag bättre, äter upp rester och äter hellre ugnspannkaka var och varannan vecka bara den är gjord på grannens ägg och mjölk utan tillsatser. I alla fall önskar jag det.
Fan och hans moster kan åka till affären själv och bråka och handla e-nummer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar