torsdag 3 januari 2013

Urban gav mig Urban

Det finns väl inget som gör så gott för tankeverksamheten som lite hederlig motion som sätter fart på cirkulationen och det där onämnbara som ökat på sig under helgerna. I alla fall så har jag haft något i tankarna ett tag och efter en uppfriskande blåsig promenad längs landsvägen klarnade tankarna något.

Det här blir faktiskt ett inlägg i gränslandet till den politiska debatten. Förhoppningsvis det enda för det är inte tanken att jag ska lägga mig i den, men nu kan jag inte låta bli.

Det var för några månader sedan som jag läste kommunstyrelsens ordförandes inlägg i sociala medier  om begreppet Urban landsbygd. Jag är inte helt säker på hur seriöst menat det var, och måhända är jag aningen färgad av den historia som varit, men han beskrev i alla fall detta begrepp som passande för Hässleholm. Något att satsa på. Urban landsbygd, hmm, låter riktigt intressant tyckte jag minsann.

Så, lite eftersökning tänkte jag minsann skulle behövas, för man vet ju faktiskt aldrig när ett begrepp som Urban landsbygd kan komma till användning. Dock gav min seriösa forskning av begreppet på Google.com inga vidare resultat. En hel del träffar fick jag så klart, fast då främst använda inom politiken av personer med en annan politisk läggning än kommunstyrelsens ordförande. Ja, och så fanns där ju en rapport från självaste EU.

Här kommer då i stället min alldeles egen tolkning, tänka sig, byggt på den fakta jag "plöjt". Urban landsbygd; boende på landsbygden i nära anslutning till staden och all den service och möjligheter det innebär. Så för Hässleholm gäller väl det, Hässleholms kommun alltså. För landsbygden i Hässleholms kommun runt omkring staden alltså. För inte kan man väl kalla det landsbygd att bo inne i Hässleholm eller? Storstad är det ju inte, men knappast landsbygd.

Urban landsbygd det är väl precis det som Farstorp är tänker jag. Här bor vi på landet med bara 15 minuter till Hässleholm och 1,5 timmar till Köpenhamn. Det bästa av två världar skulle jag vilja säga. Urban landsbygd.

Det rimmar gott med den diskussion jag haft flera gånger med goda vänner här i byarna. Här omkring finns så klart många lantbrukare som idag driver seriösa företag. Vi är också väldigt många som aktivt valt det vi tycker är det bästa stället att bo på (och haft privilegiet att kunna göra det) och som arbetar i stan eller driver företag mot stan. Urban landsbygd!

Det bästa av två världar och nu har jag fått ett namn på det också. (...som jag tolkar det i alla fall...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar